Google'da Üst Sıralara Yükselmenin YoluPageRank'ten Geçer
Page Rank metodu Google tarafından, sitelerin birbirleriyle orantılı
olarak önemlerini yani kısaca popüleritelerini tespit etmek için
uygulanmaktadır. Siteler, Google aramalarında öncelikli olarak Page
Rank değerleri baz alınarak sıralanırlar. Page Rank Nedir? Pagerank metodu Google tarafından,
sitelerin birbirleriyle orantılı olarak önemlerini yani kısaca
popüleritelerini tespit etmek için bulundu. Bu metod oluşturulurken
siteler arasındaki linkler baz alınarak internetteki topoloji
örneklendi. Page Rank'in ana fikri şöyledir: Eğer bir A sitesi
B sitesinin linkini yayınlamışsa bunun nedeni B sayfasının A sayfası
ziyaretçileri tarafından dolaşılabilecek olarak düşünülmüş olmasıdır.
Bu yapıya göre A sayfası B sayfasının pagerankini yükseltmiş olacaktır.
Ancak Pagerank kavramı sadece bunlarla sınırlı değildir. Aşağıda belirttiğim iki fikir de önemli başrol oynar. - A sayfası ne kadar yüksek pageranke sahipse B sayfasının pagerank değeri de buna orantılı olarak artacaktır.
- A
sayfasında ne kadar az dışarı link varsa, B sayfasının pagerank değeri
o kadar yüksek olacaktır. Bu mantığa göre A sayfası sadece B sayfasını
link verilecek değerde görmüşse, B sayfasının pageranki çok daha fazla
artacaktır.
Mantığı açıkladıktan sonra, bu sistemi gelin
formülize edelim. Başlamadan önce açıklayalım, bu formülü Google'ın iki
kurucusundan aldık. Formül şu ana kadar değişilik geçirmiştir ancak
temel mantığı halen aynıdır. A 1, A 2 , ..., An B sayfasına
link veren sayfalar olsun. PR(Ak)'yı da A k sayfasının pageranki olarak
kabul edelim. N(Ak) ise Ak sayfasının dış sayfalara verdiği link sayısı
olsun. d ise 0 ile 1 arasında değişen ve genellikle 0.85 olan bir
katsayı olsun. Bu durumda PageRank'in matematiksel değeri şöyle olacaktır: PR(B) = (1-d) + d x ( PR(A1) / N(A1) + ... + PR(An) / N(An) ) Belki
bu formülün hem basit hem de karmaşık olduğunu düşünebilirsiniz. Basit
çünkü sadece birkaç koşula bağlı, karmaşık çünkü hesaplamak için daha
önceden başka bir sitenin pagerankini hesaplamanız gerekir. Aslında
bu çok basittir, tüm pagerankleri belli bir değere sabitlerseniz olur
biter. Eğer her sayfaya aynı değeri verirseniz; bu değeri kaç alırsanız
alın sonuç değişmeyecektir. Formülü tekrarlamaya
başladığınızda sonuç bir önceki hesaplamaya bağlı olarak tekrar
hesaplanacaktır. İşlem ilerledikçe pagerank değerleri yerine oturmaya
başlayacak, ve bir hesaplamadan diğerine kadar hiçbir değişiklik
olmayacaktır. Rastgele Yürüme Modeli PageRank
değerinin hesaplanmasında formül dışında bir başka model daha vardır.
Bu model de internetde dolaşan birinin simüle edilmesiyle, rastgele
linkler arasında dolaşılmasıdır. Bir düşünün, birisi bir
sayfada dolaşırken bir link dikkatini çeker ve ona tıklayarak o sayfada
dolaşmaya başlar. Böylece giderek birçok sayfa dolaşılır . Page Rank değeri bir ziyaretçinin sayfada harcadığı süreye de bağlı olabilir. Eğer
gidilen bir sayfada geriye dönüş için de link bulunuyorsa olasılık daha
da artacaktır. Bu da formülün ikinci terimine denk gelmektedir. İlk
terim ise sayfadan çıkılmadan içeri de ne kadar dolaşılabileceği
olasılığını modeller. Formülde ifade ettiğmiz d sembolü aslında budur. PageRank Hesaplanması PageRank'in matematiksel formülünü elde ettikten sonra, bunları hesaplamak için şu değişkenlere ihtiyacımız vardır: B sayfasının PageRank'i üç faktöre bağlıdır: - B sayfasına link veren Ak sayfa sayısı;
- Her bir Ak sayfasının PageRank değeri;
- Ak sayfasındaki dış sayfalara verilen link sayısı;
Öyleyse B sayfasının pagerank değeri şunlarla alakalı değildir: - B sayfasına gelen ziyaretçi sayısı
- Ak sayfasındaki B linkine tıklanma sayısı
- B sayfasının Google'daki tıklanma sayısı
PageRank Değerini Arttırmak PageRank değerinizi arttırmanın yolu sitenize pekçok site tarafından link verilmesiyle olur. Başka Sitelere Link Verdirmek Bu konuda aşağıdaki önerilere uymak doğru olacaktır. - Sitenize çok çok fazla siteye link verdirmek
- Yüksek
PageRank elde etmiş sitelere link verdirmek ( Bunu yaparken dikkatli
olun, çünkü illegal içerik sağlayan bir sayfadan PageRank değerini çok
düşürebilmektedir.)
- PageRank değeri az olan sayfalara link veriyorsanız, içinde az link olanları tercih etmek
- Google
tarafından iyi arşivlenmesine rağmen pageranki sıfır olan sayfalara
link vermemek, çünkü bu size hiçbirşey kazandırmayacaktır. Çünkü böyle
sayfalar META'larında ya da robot.txt dosyalarında belirtmezlerse
google arşivleme yapamamaktadır.
- PageRanki 6 olupta birçok link veren bir sitenin etkisi PageRank'i 4 ama çok az link veren bir siteye oranla düşük olacaktır.
- DMOZ ve Yahoo buna çok iyi iki örnektir. Bunlarla ilgili bilgileri de sizlere vereceğiz.
İç Linklerin Önemi Dış
sitelerden link almak güzel ancak kontrolü zor bir olaydır. Diğer
taraftan kendi sayfalarınız arasındaki linkler de sayfaların önemini
etkilemektedir. Yani, sayfalarınız pagerankinin yükselmesi
büyük oranda sizin de elinizdedir. Başta anlattığımız matematiksel
formülden de anımsayacağınız gibi bir sayfa link verdiği sayfaya kendi
puanlarını transfer edebilmekteydi. Gelin şimdi bir sayfanın
başka bir sayfa ile link değişimiyle nasıl PageRanklerini yükselttiğini
görelim. Alt sayfalarınızın ana sayfanızın PageRank'inden nasibini
almasını istiyorsanız, bu sayfalara ana sayfanızda link vermeniz
gerekmektedir. Eğer gereğinden fazla link verirseniz de bu seferde etki
eden PageRank değeri düşecektir. Eğer sitenizi optimize etmek
isterseniz, öncelikle pagerank değeri yüksek sitelere verdiğiniz
linkleri kaldırmakla işe başlamanız gerekmektedir. Çünkü zar zor
kazandığınız pagerank değerleri bu sitelere harcanmaktadır. Bu yüzden
ana sayfanıza, dış linkler için links.html gibi ayrı bir sayfaya link
verip, buradan o sitelere link vermek daha akıllıcadır. Ayrıca
sitenizi sadece belirli sayfaların pageranki yüksek olacak şekilde de
dizayn edebilirsiniz. Örneğin bu iş için en güzel örnek sol üst köşeye
koyduğunuz site logonuza ana sayfanın linkini vermektir.
|